Deskriptory pro češtinu jako druhý jazyk

Deskriptory pro češtinu jako druhý jazyk představují další z řady metodicko-didaktických podnětů pro výuku češtiny jako druhého jazyka. Již dříve byl zveřejněn Soupis lexikálních jednotek úrovně A1, A2Výuková videa a Modelové situace.

Deskriptory jsou určeny pro práci s češtinou jako druhým jazykem jak ze strany učitelů, tak i studentů-cizinců. Deskriptory jsou pomůckou pro zaznamenání procesu učení se jazyku. Koncepce deskriptorů vychází a navazuje na sebehodnotící deskriptory v Evropském jazykovém portfoliu: https://ejp.rvp.cz. Zvláště v prostředí portfolia jsou deskriptory určené pro sebehodnocení studentů. Nejedná se tedy o testovací nástroj ani o nástroj, na jehož základě by mělo docházet k hodnocení studenta učitelem.

Deskriptory představují popisy konkrétních dovedností, které odpovídají konkrétní úrovni dle Společného evropského referenčního rámce pro jazyky, a zároveň pomáhají spoludefinovat obsah češtiny jako druhého jazyka. Tvoří jednotnou stupnici a jsou formulovány jednoznačně, stručně a pozitivně (tedy říkají, co student umí, nikoliv, co neumí). Sebehodnotící deskriptory je možné využít v několika ohledech: ke stanovení cílů pro jednotlivce i pro celou třídu, pro zjišťování pokroku studenta/studentů a pro sladění práce s učebnicí.

Další informace pro práci s deskriptory je možné nalézt na Metodickém portálu RVP a v Metodické příručce EJP v praxi.

 

DovednostVěková kategorieÚroveň
Zvolte dovednost.